Muziekworkshops voor kinderen in basisonderwijs

Wij verzorgen diverse leuke workshops op basisscholen en instellingen voor de diverse groepen en niveau’s. Dit kan al dan niet in samenwerking met evenementenbureau Alle Dagen Feest, Alphense Dansschool en de Kinderband waar wij nauw mee samenwerken. Workshops kunnen worden aangepast aan de wensen en de mogelijkheden van de kinderen.

Educatieve workshops

Minister Jet Bussemaker van Onderwijs werkt al jaren aan een plan voor meer en beter muziekonderwijs op de basisschool. Daar lijkt nu schot in te komen. De workshops hebben als doel kinderen te enthousiasmeren voor muziek, intelligentie & sociaal gedrag te stimuleren, kinderen in beweging brengen, samenwerking te bevorderen (anti-pesten) en schoolprestaties te verbeteren, want….. muziek maakt slim ! We geven in onze workshops aandacht aan muziek, gehoor en beweging. Uit onderzoek is gebleken dat muziek heel belangrijk is voor de sociale ontwikkeling van kinderen en daarnaast kunnen ze er natuurlijk veel plezier aan beleven!

Leerlijnen

Werkt u op een basisschool en bent u benieuwd waar en hoe deze workshops passen in uw leerplan? Lees dan onze leerlijnen cultuuronderwijs.

Kijken doe je met je oren

Deze populaire workshop duurt max ongeveer 45 minuten en is bedoeld voor de groepen 1 t/m 4.
De leerlingen worden bewust gemaakt van het zintuig “de oren”. Door middel voorbeelden in geluid en spelvorm doen we diverse leuke, speelse opdrachten waarmee dit gestimuleerd wordt. Er worden muziek-geluidsfragmenten onder de loep worden genomen, die kenmerkend zijn voor de verschillende muziekstijlen of gebeurtenissen, gekoppeld aan leuke activiteiten. Als klap op de vuurpijl kunnen de kinderen na afloop de cd mee naar huis krijgen met daarop verschillende kinderbandliedjes (meerprijs).

Drum – ritme workshop

Een slagwerk workshop van ong 45 minuten per keer, waarbij onze professionele drummer uitleg geeft over ritme en drummen, eventueel onder begeleiding van een presentator. Hij laat wat zien omtrent ritmes, speelt aantal diverse stijlen. Dan gaan we met de kinderen een slagwerkgroep vormen. We vragen hen vooraf een emmer en pollepel mee te nemen waarmee zij op de maat een ritme gaan maken. Als zij dit volhouden, zal de drummer er doorheen drummen. Het gevoel dat je met elkaar een ritme maakt… fantastisch!

Workshop boomwhackers

Door het raken van objecten, andere Boomwhackers of eigen lichaam leer je ritme, melodie, harmonieen en akkoorden op een speelse manier. Kinderen vinden de buizen vet, cool en gaaf. De buizen vormen samen een octaaf en produceren een eigen geluid. Op de buizen staan duidelijk de reeks van tonen vermeld. Ze zijn makkelijk bespeelbaar. Aan de hand van eenvoudige lessen, leren we met elkaar noten lezen en leuke nummers spelen. Leuk en leerzaam: perfect voor samenwerking !

Voor beginners en gevorderden

Wij hebben het ook allemaal heel erg leuk gevonden. Vrolijke, blije kinderen en collega’s gezien en gehoord. Wat ik vooral ook terug hoorde was dat jullie er zelf zo’n lol in hadden.
Alleen maar goede berichten!

Nogmaals bedankt, ik vond het superleuk!
Hartelijke groet,
Eline

Eline van Beest

Basisschool de Rank - Alphen ad Rijn

Onderbouw workshop

Voor de kleuters en groep 3. In de eigen groep krijgen zij kennismaking met muziek (workshop doe je met ons mee), waarin luisteren-communicatie, kennismaken met muziek centraal staan, mochten er meerdere groepen zijn kunnen we ook nog een professionele schminkers en springkussens inzetten voor de kinderen.

Pret met Proefjes

Een workshop vol praktische proefjes, ‘explosieve’ experimenten en ‘chemische’ chaos. Oftewel een echt knalfeest!

Tijdens deze workshop gaan kinderen aan de slag met allerlei coole wetenschappelijke proefjes die zij leren van de enige echte professor Lariekoek. Onze professor zal experimenten laten zien en uitleggen hoe de wetenschap hierachter werkt.

Daarna kunnen de kinderen in groepjes uiteen om te leren op een veilige manier te experimenteren. Zij ontdekken en doen allerlei spannende proefjes met onder andere de zwaartekracht, lucht, licht en geluid. Ook ondervinden zij de magie van chemische reacties. En uiteraard eindigt de workshop met een knaleffect.