Oefentips voor kinderen (maar ook volwassenen hebben er iets aan)
Een van de moeilijkste dingen mbt het bespelen van een instrument is het oefenen. Met name voor kinderen. Vrijwel altijd wanneer een kind stopt met een instrument horen we: “Tsja, de lessen vindt hij/zij heel erg leuk, maar het oefenen thuis is zo moeilijk en dan komt er vaak ruzie”. Dus hoe krijg je het als ouder voor elkaar om je kind te laten oefenen? Bij dezen een aantal tips:
1) Stel je eigen verwachtingen bij,
Kinderen hebben een korte concentratieboog. 10 minuten oefenen is prima in het begin. Vanuit daar breid je uit. Besef dat muziekles moeilijk is, en dat het met ups en downs gaat. Dit is heel normaal. Om direct te stoppen wanneer het even niet leuk gevonden wordt is zonde, muziekles en doorzettingsvermogen zijn inherent aan elkaar.
2) Frequentie
4 a 5 keer per week kort oefenen is voldoende, zeker in het begin.
3) Tijdstip
Het beste tijdstip is vlak voordat je kind naar bed gaat. Waarom? Er is geen ruimte erna voor buitenspelen/tv kijken/op de tablet etc. Het is of nu oefenen of naar bed. En aangezien kinderen dat laatste vaak willen uitstellen is vlak voor het slapengaan een ideaal moment.
4) Creëer echt een moment samen.
Ouder-kind tijd. Benoem dit ook, vertel hoe fijn het is iets samen te doen en zorg dat je alle aandacht hebt voor je kind. Geen afleidingen van broertjes/zusjes of je eigen telefoon. Op deze manier zul je merken dat je kind het ook fijn vindt samen iets te doen en even alleentijd heeft met papa of mama.
5) Aanwezig in de les
Zorg ervoor dat je betrokken bent bij de les. Als je kind echt jong is (3-6 jaar, soms 7 of 8 jaar) kan je gerust de hele les erbij zitten, dat is geen probleem. Is je kind wat ouder, zorg ervoor dat je de laatste 5 minuten erbij bent. Maak aantekeningen, maak foto’s of een filmpje, stel vragen en laat je kind samenvatten wat het heeft geleerd die les en waar het op moet letten.
6) Tijd is een abstract begrip
Voor jonge kinderen is tijd een abstract begrip en niet in te schatten. Gebruik daarom een (kook)wekker. Is de tijd voorbij? Dan hebben ze het prima gedaan, zelfs als nog niet alles van het huiswerk gedaan is. Willen ze nog verder oefenen? Hartstikke fijn, maar het is ook oké om te stoppen wanneer de wekker gaat.
7) Complimenten
Geef (gemeende!) complimenten. Wanneer het (nog) nergens naar klinkt, maar het is wel beter dan de dag ervoor, kan je zeggen dat het er nog niet is, maar je zeker vooruitgang ziet/hoort. Of vertel dat je die paar zuivere noten zo mooi vond, je hebt gemerkt dat je kind echt heeft gelet op dynamiek, (stok)houding, zo mooi rechtop stond of zat, heeft gelet op frasering, zich zo goed heeft geconcentreerd etc. Er valt genoeg te zeggen, en positiviteit is key! Werk vanuit daar naar het verbeteren van techniek en stukken.
8) Waardevolle (levens)lessen
Muzieklessen zijn waardevolle lessen waar kinderen de rest van hun leven iets aan hebben, doorzettingsvermogen hebben is een zeer fijne eigenschap om te hebben.
Succes!
Les bij ons?
Wil je les van een van onze docenten? Meld je dan aan via admin@alphensepopschool.nl. Er is ruimte voor pianoles, vioolles, basles, gitaarles, pianoles, ukelele les, accordeons, keyboards, zangles etc, allemaal in Alphen aan den Rijn.
Wij geven uiteraard ook aan volwassenen les, veelal ook in de avonduren!