Muziek als hobby voor kinderen

Muziek, dans, zang – elk kind kan plezier beleven aan een muzikale hobby. Wel moeten de kinderen gedisciplineerd zijn om een instrument te willen leren bespelen, maar de muziekles moet vooral ook voor plezier zorgen bij de kinderen. De Alphense Popschool biedt proeflessen aan om de interesse van de kinderen te wekken. Op deze manier kan een kind een instrument proberen om te zien wat bij hem of haar past.

In dit artikel worden de voordelen van muziekles en de bevordering voor de kinderen geïllustreerd. Bovendien vind je gedetailleerde informatie over een aantal instrumentalissen in het bijzonder – gitaar, piano, drumstel, zang, accordeon, ukelele en viool.

Klik op een van de instrumenten voor specifieke informatie
Gitaar
Piano
Drumstel
Zang
Accordeon
Ukelele
Viool

Waarom moet mijn kind een instrument leren spelen?
Niet elk kind moet een instrument leren bespelen, om van muziek te kunnen genieten. Sommige kinderen kunnen hun energie bijvoorbeeld beter kwijt in de balsporten. Naast de sportieve activiteiten is muziek een van de populairste hobby’s voor kinderen. Als regelmatige vrijetijdsbesteding heeft het vele voordelen voor de persoonlijke ontwikkeling van jouw kind:
– Verbetering van het gehoor en de fijne motoriek
– Vergroting van de zelfdiscipline en het concentratievermogen
– Verbetering van de sociale competenties
-Zelfdiscipline en verantwoordelijkheidsgevoel

Wanneer de kinderen het muziekinstrument op een bepaald niveau kunnen spelen, biedt het instrument genoeg speelruimte om de eigen creativiteit van het kind de vrije loop te laten gaan. Wanneer jouw kind bijvoorbeeld bij een schoolconcert optreedt en zelfstandig het muziekstuk mag kiezen, leert het om zelfstandig te zijn en wordt zijn/haar zelfbewustzijn vergroot. Omdat de voortgang bij het muziek maken afhankelijk is van regelmatige oefening, wordt je zelfdiscipline vergroot. Bovendien vraagt het leren van een instrument een goede concentratie en een goed geheugen, wat zich positief op de schoolprestaties van jouw kind kan uitoefenen. Bij het leren van een instrument worden nieuwe zenuwverbindingen gevormd en worden bestaande zenuwen versterkt.

Vaak bezoeken de kinderen onze Popschool om een instrument te leren bespelen. Daar krijgen ze les van onze ervaren, praktische docenten hierdoor leren ze om met anderen samen te werken en verbeteren ze hun communicatievaardigheden. Het muziek maken biedt kinderen bovendien de mogelijkheid om creatief te zijn en om zich uit te drukken. Op deze manieren worden frustratie en agressie verminderd.

Vanaf welke leeftijd moet mijn kind een instrument leren?
Een muzikale opleiding begint meestal op vrij jonge leeftijd. Met sommige instrumenten kun je al vanaf vier of vijf jaar beginnen, maar de meeste instrumenten zijn geschikt voor kinderen vanaf zeven of acht jaar. Met de muziekles kan jouw kind beginnen, wanneer het er klaar voor is en wanneer ze dit graag willen. Om serieus een instrument te kunnen spelen, heeft je kind het volgende nodig:

– Geduld, uithoudingsvermogen en aandachtsvermogen
– Een goed begrip
– Concentratievermogen
– Voldoende ontwikkelde motorische vaardigheden

Wanneer jouw kind aan deze voorwaarden voldoet, kun je met een gerust hart aan muzieklessen beginnen. Maar bedenk wel dat niet alle jonge kinderen een muzikaal talent hoeven te zijn. Geef jouw kind voldoende tijd om zijn vaardigheden te ontwikkelen.

Vooral aan het begin van de leerfase moet jouw kind les krijgen van een muziekdocent zodat het zichzelf niet aanleert om op de verkeerde manier met het instrument om te gaan of om verkeerde bewegingen te maken. Wanneer jouw kind meer ervaring heeft, kan het ook zelfstandig zijn vaardigheden verbeteren. Hoeveel muzieklessen jouw kind nodig heeft om successen te kunnen zien, hangt helemaal af van het ritmegevoel, de motoriek en de motivatie. Sommige kinderen hebben maar één keer per week 30 minuten muziekles nodig terwijl andere kinderen om hetzelfde te bereiken wel vier keer per week 30 minuten nodig hebben. Wanneer je de muziekles voor jouw kind plant, moet je eraan denken dat het kind naast de verplichtingen ook nog tijd nodig heeft om te ontspannen.

Bij de meeste instrumenten zijn er leeftijdsaanbevelingen, die afhankelijk zijn van de gevraagde techniek en van de lichamelijke ontwikkeling van jouw kind. Sommige instrumenten zoals gitaren, ukeleles en violen zijn in kindermaten verkrijgbaar.

Praktijk en theorie
Wij vinden het belangrijk dat kinderen plezier hebben in muziek maken, dus steken wij op een praktische manier in:”Welk liedje wil je leren?”. Als een kind een akkoord kan spelen dat in zijn of haar favoriete nummer zit, stimuleert het de andere lessen.

Muziek op school
Muziek op school is helaas niet iets wat iedere school doet. Gelukkig heeft het rijk geld vrijgemaakt voor cultuur en kan een school vakdocenten inhuren voor muzieklessen. De Alphense Popschool komt ook op scholen in de regio (en ver daarbuiten) om muzieklessen te verzorgen. Dit kunnen eendaagse workshops zijn, maar ook van een jaar of zelfs meerjarig.

Meer info?
Stuur een mail naar admin@alphensepopschool.nl of kijk op de website www.alphensepopschool.nl